Sesongoppkjøring

Bont sko monteres. Intervallsett foran Ronde van Vlaanderen fra 2012 på laptop.

Sesongstart nærmer seg. Det betyr i korte trekk intens trening innendørs. Mindre mengde og et økt fokus på spurt.

Oppvarming. Jeg varmet opp 30 minutter på rullen først. På de siste 10 minuttene beveget jeg pulsen opp mot “sweet spot”. Begrepet “sweet spot” betyr direkte oversatt sone 3. Det er en sone jeg kan holde svært lenge, og hvor grunnlaget for hardere intervaller legges.

Midtdelen. Etter mine 10 minutter i sone 2-3, begynte jeg på en 5 minutter i sone 4. Her startet jeg på store gir. Motstanden på rullen var ikke voldsom, men stor nok til å bevege både wattprodusjon og puls oppover. Etter 2 minutter, giret jeg tyngre. Og pulsen beveget seg ytterligere. Etter 3, enda tyngre – et gir jeg holdt helt ut i 2 fulle minutter. Sluttresultatet var en puls på 175. Altså rett over terskel.

Intervallsettet var på fire stykk. Etter hver månedsskift øker jeg med et drag ekstra.

Slutten. Nedkjøringen min varte ca 10 minutter. Det var kun for å vispe ut avfallstoffene fra det siste draget. God tøyning er også viktig. Nå er det bare å fortsette å holde trykket oppe. I dag er det restitusjonsstyrke på planen og en innendørs rulleøkt som er rolig – kun for å få styrken inn i tråkket.

 

2 thoughts on “Sesongoppkjøring

  1. Det er bra jobba! Bare kjør det gjennomprøvde opplegget som passer til deg selv. Så blir det nok en sesong med gode resultater. Mange går jo i A 4 fella, og følger et opplegg som passer for de fleste, men det er ikke dermed sagt at det er optimalt for alle. Stol på deg selv, så blir det en knall sesong!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *