Andre samling

På tur med gutta! Bikeshop.no

Hardere trening. Vi er godt i gang med andre samling i Spania. Her skal vi kjøre høy intensitet på de ulike intervallene som er satt opp. Dette er for å gjøre oss mer klar for sesongstarten i Kroatia.

Vi reiste ned lørdag 08.februar. Så langt har vi kjørt rolig fire timer på søndag. Hardt på mandag med lagtempo og spurttrening, og rolig langtur igjen i dag. Det er et treningsprogram som er enkelt, på den måten at det skifter på harde og rolige dager.

Er det effekt av rolig trening? Ja, det gir god effekt, særlig hvis du har store ambisjoner. Sykkel handler ikke bare om å “gå i kjelleren”.

Tydelig skille. Det ekstremt viktig å skille på rolig og hardt. Det er alt for mange som kan bli ivrig og ligge for mye i sone 2 og 3 under en langtur på sykkelen. Rolig trening i sone 1 øker fettforbrenningen og er med  på å utvikle et større kapilærnettverk i kroppen. Halvhard trening gir dermed liten effekt. Flere gode utøvere, uansett idrett, sier at nøkkelen til god form- og resultater er å være tydelig på intensiteten.

Lapskaus. Halvhard trening gir ikke samme effekt som rolig langtur når det gjelder økt hjerte/lungekapasitet. Heller ikke økt maksimalt oksygenopptak. Dessverre gir det heller ikke samme effekt som intervalltrening når det gjelder å heve den anaerobe terskel. Ofte blir økten for kort til at hjertet får jobbet lenge nok, eller for lavt tempo til å bedre oksygenopptaket. Samtidig tærer det på restitusjonen hvis du trener halvhardt mange ganger per uke.

Rolig er rolig. Hardt er hardt. Jeg føler jeg er i rute og treningen går bra. Styrketreningen med roklubben og på Trimhuset i Horten har absolutt bidratt til en massiv styrkeøkning. Nå handler det om å få dette over i sykkeltråkket, og for å klargjøre kroppen til ekstremt harde påkjenninger i løpene som kommer. Noe jeg gleder meg til!

Se video fra trening på roklubben. Verdensmester Kjetil Borch viser hvordan jern skal løftes her:

Grønt lys. Så langt har jeg fått klarsignal på konkurransestart 05.mars i Kroatia. Det er et endagsløp, som inneholder en rask runde. Det er et løp som passer meg bra som rytter og jeg er sikker på et svært godt resultat. Nå gleder jeg meg til sesongstart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *